آیا می دانستید جایگاه ها و سایر قطعات هواپیما را می توانید خریداری کنید؟!

به گزارش وبلاگ خرید پستی، بازیافت قطعات هواپیما

تصور کنید سوار هواپیما شده اید و روی جایگاه نرم و راحت فرست کلاس یا بیزینس کلاس نشسته اید. آیا تا به حال برایتان سوال پیش آمده که کاش می توانستید یکی از این جایگاه ها را داشته باشید. مثلا تصور کنید که بتوانید روی جایگاه چرمی و جادار فرست کلاس بوئنیگ 747 بنشینید و تلویزیون دیدن کنید! در خصوص بازیافت قطعات هواپیما به صورت کلی چه می دانید؟ به نظرتان می گردد از قطعات و وسایل هواپیما بعد از بازنشسته شدن هواپیما دوباره استفاده کرد؟ با خبرنگاران همراه باشید تا در خصوص بازیافت قطعات هواپیما بیشتر صحبت کنیم.

آیا می دانستید جایگاه ها و سایر قطعات هواپیما را می توانید خریداری کنید؟!

بازنشسته شدن هواپیماها

برای هر هواپیما و متعلقاتش عمر مفیدی مشخص می گردد و پس از این مدت ایرلاین ها هواپیماها را از ناوگان خود خارج می نمایند. قبلا در مطلبی در خصوص گورستان هواپیماها نوشتیم و گفتیم که هواپیماها بعد از بازنشسته شدن به پارکینگ های بسیار بزرگی برده می شوند و برای استفاده از قطعات مختلف نگهداری می شوند. بعد از کنار گذاشتن یک هواپیما تا جای ممکن سعی می گردد از قسمت های مختلف استفاده مجدد گردد تا باز هم برای ایرلاین ها سودآوری داشته باشند. گاهی هم حتی یک هواپیماها هنوز به سن بازنشستگی نرسیده است اما مسئولین ایرلاین تصمیم می گیرند طراحی داخلی هواپیما را تغییر بدهند و به همین علت تمام جایگاه های هواپیما تعویض می گردد. چه بلایی سر جایگاه های قدیمی می آید؟ جالب است بدانید در خصوص هواپیمایی مثل بوئینگ 747 تا 50% قابل بازیافت است. بحث بازیافت و استفاده مجدد از قطعات هواپیما آنقدر پرسود و گسترده است که حتی سازمانی به نام انجمن بازیافت ناوگان هوایی وجود دارد و به فروش، بازیافت و استفاده مجدد از قطعات و وسایل هواپیما اختصاص دارد.

فرایند بازیافت قطعات هواپیما

وقتی هواپیمایی برای بازیافت فرستاده می گردد قبل از هرچیز قطعاتی مثل چرخ دستی غذا، سطل زباله و جایگاه ها جدا می شوند و برای بازیافت استفاده می شوند. خیلی از این جایگاه ها را می توانید در وبسایت های فروش آنلاین مثل ebay ببینید. پس از آن، بدنه هواپیما جدا می گردد و قطعات الکترونیکی، موتورها و هر قطعه قابل انفصال از هواپیما جدا می گردد. به همین علت ممکن است به وبسایتی سر بزنید و ببینید که کمربند ایمنی هواپیما یا سه ردیف جایگاه هواپیمای اکونومی در بخش فروش قرار گرفته است. به نظرتان از این قطعات چه استفاده هایی می توان کرد و اصلا خرید جایگاه هواپیما به چه دردی می خورد؟ در واقع، این قطعات در زمینه های بسیار کاربرد دارند و هرکس ممکن است با هدف و نیت خاصی این قطعات را بخرید. برخی صرفا دوست دارند جایگاه هواپیما را جزء مبلمان منزلشان قرار بدهند و برخی دیگر برنامه های خلاقانه تری برای استفاده مجدد از جایگاه و سایر قطعات دارند. به طور مثال، دنده دست دوم بوئینگ 747 ممکن است تا 300000 دلار هم قیمت گذاری گردد و به فروش برسد. موتور مدل بالای یک هواپیمای مسافربری هم می تواند برای خریدار واقعی اش ارزشی بسیار زیاد داشته باشد. جالب است خیلی ها تقاضای کرایه این قطعات را دارند و حاضرند ماهانه چندین هزار دلار بابت آن ها بپردازند.

عایدیزایی ایرلاین از بازیافت قطعات هواپیما

بازیافت قطعات و خرید جایگاه هواپیما در واقع راهی بسیار مناسب و سودآور برای ایرلاین هاست. چون هر ایرلاین ممکن است در مدت فعالیت یک هواپیما بارها طراحی داخلی و به ویژه جایگاه ها را تعویض کند. به طور مثال، زمانی که ایرلاین ساوت وست طراحی هواپیماهای ایرباس 737 خود را تغییر داد با 80000 روکش چرمی جایگاه هواپیما روبرو شد که بی استفاده مانده بودند. این شرکت هواپیما با سر و صدای زیاد رسانه ای پروژه ای به نام Luv Seat را را ه اندازی کرد و در این پروژه با سازمان های NGO آفریقایی همکاری کرد. در نهایت این حجم زیاد از چرم جایگاه به روستاهای کنیا فرستاده شد. قرار بر این شد یه بچه ها یتیم کنیایی آموزش های لازم داده گردد تا بتوانند از این چرم ها برای ساخت توپ فوتبال و کفش استفاده نمایند! مسلما عایدی و سود حاصل از این کار به خود این بچه ها بازمی گشت، بنابراین روکش جایگاه های بی استفاده یک ایرلاین در نهایت باعث یاری به تعداد زیادی کودک و خانواده در آفریقا شد.

مثال دیگر شرکت هواپیمایی فینر است که پتوهای هواپیما را به کمپ پناهندگان در میانمار ارسال کرد و پارچه ها و مبلمان را برای کارگاه های آموزشی ویژه فرستاد. یکی دیگر از مثال های شاخص در خصوص بازیافت قطعات هواپیما مربوط به ایرلاین کی ال ام- ایرفرانس است. ایرفرانس یونیفرم های قدیمی مهماندارانش را به روکش جایگاه اتومبیل تبدیل کرد، میز غذاخوری پلاستیکی به قاشق و چنگال تبدیل شد و سیم ها و کابل های سیستم تفریح هواپیما برای استفاده مجدد در دستگاه های الکترونیکی استفاده شدند. هواپیمایی KLM هم زمانی که یونیفرم مهماندارانش را تغییر داد از پارچه های مازاد برای کفپوش هواپیما در بخش بیزینس کلاس بوئینگ 747-400 خود استفاده کرد. به گفته سوفی ویراپین، مسئول توسعه پایدار ایرفرانس، بیش از 80% مواد و وسایل هواپیما بازیافت شده و دوباره مورد استفاده قرار گرفته اند. حتی برخی هنرمندان و تیم های خلاق از این چرم جایگاه ها انواع کیف دستی، کیف پول و قاب آیپد درست نموده و تبلیغات زیادی هم در خصوص آن انجام داده اند.

قطعات آلومینیومی و فلزی هواپیما هم جداگانه به فروش می رسند یا ذوب می شوند و مجددا برای فراوری وسایل و قطعات تازه استفاده می شوند. به این ترتیب بازیافت قطعات هواپیما می تواند باعث فراوری تعداد بیشمار قطعه و وسیله تازه بگردد و دوباره در هواپیما استفاده بگردد. البته سودآوری ایرلاین ها از هواپیماهای قدیمی صرفا به بازیافت مواد و وسایل خود هواپیما محدود نمی گردد. در موارد بسیار زیادی تلفن های همراه، پول، کیف پول و حتی پاسپورت در هواپیما جا می گردد و هیچ وقت صاحبشان را پیدا نمی نمایند. طبق گفته مهمانداران به ویژه در سرویس بهداشتی وسایل زیاد و گاه عجیبی از مسافران به جا می ماند که برخی از آن ها بسیار باارزش و گرانقیمت هم هستند.

منبع: traveller.com.au

منبع: الی گشت

به "آیا می دانستید جایگاه ها و سایر قطعات هواپیما را می توانید خریداری کنید؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا می دانستید جایگاه ها و سایر قطعات هواپیما را می توانید خریداری کنید؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید