تهیه طرح جامع گردشگری خراسان رضوی، کتاب نفیس استان منتشر می گردد

به گزارش وبلاگ خرید پستی، خبرنگاران/خراسان رضوی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی درباره طرح جامع گردشگری خراسان رضوی که با مشارکت جهاد دانشگاهی، شهرداری و میراث فرهنگی تهیه شده، گفت: طرح موجود، با توضیح خدماتی افزون تر از سند توسعه راهبردی گردشگری کشور توسط جهاد دانشگاهی خراسان رضوی تهیه شده و در حال طی جلسات آن هستیم.

تهیه طرح جامع گردشگری خراسان رضوی، کتاب نفیس استان منتشر می گردد

ابوالفضل مکرمی فر در گفت وگو با وبلاگ خرید پستی در خصوص تهیه طرح جامع توریستی در کشور و خراسان رضوی اظهار کرد: سند توسعه راهبردی توریستی ابلاغ شده و در واقع این سند در سطح کشوری است. از طرفی دیگر جهاد دانشگاهی، طرح جامع توریستی را با توضیح خدماتی افزون تر تهیه نموده و در این راستا دو جلسه نیز برگزار شده و با مشارکت میراث فرهنگی در حال اجرا است، این قرارداد در سطح استان بوده و با توجه به جلسه ای که داشته ایم، قرار بر این شد طرح موجود تفاهمی بین میراث، جهاد دانشگاهی و شهرداری باشد تا موازی کاری صورت نگیرد.

افتتاح خانه های صنایع دستی به منظور تثبیت اشتغال روستاییان

وی درباره صنایع دستی اعلام کرد: چهار خانه صنایع دستی در روستای توس آماده افتتاح هستند. این خانه ها شامل خانه دست بافته های سنتی، خانه سفال و سرامیک، خانه فیروزه تراشی و ارغوان و گلیم است. همچنین خانه صنایع دستی ابریشم در بسک افتتاح شده و به طور کلی در این خانه ها آموزش، فراوری و فروش به منظور اشتغال روستایی انجام می گردد؛ لذا این خانه ها در حاشیه و داخل روستاها ایجاد می گردد تا اشتغال پایدار در روستا ایجاد و از از مهاجرت روستا به شهر جلوگیری گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی خراسان رضوی گفت: به عنوان مثال در روستای بسک چرخه و فرایند فراوری پیله ابریشم، نخ ابریشم، پارچه ابریشم و رنگرزی انجام می گردد. هم چنین برای اولین بار در کشور دستگاه زری بافی را در این روستا فراهم و مورد استفاده قرار گرفته است. در حال حاضر زری بافی با نخ طلا انجام می گردد و دلیل انجام این اقدامات در روستاها این است که خود روستائیان براساس مواد خامی که در اختیار دارند سود ببرند و از ارزش اضافه نموده ایجاد شده بهره ببرند.

مند گناباد، نامزد ثبت ملی در حوزه سفال

مکرمی فر اضافه نمود: در طی چهار سال، 1648 طرح در حوزه صنایع دستی با مبلغ 31 میلیارد تومان و در قالب مشاغل خانگی به وسیله سامانه کارا پرداخت شده است. از طرفی دیگر روستای ابریشم در بسک و ابریشم کشی در بایگ و فیروزه نیشابور به ثبت ملی رسیده و روستای مند گناباد نیز در حوزه سفال در حال حاضر نامزد روستای ملی است؛ در واقع هدف این است که این ظرفیت ها در سطح ملی شناخته شوند. این روستاها و شهرها دارای ویژگی های منحصربه فردی هستند که موجب می گردد به ثبت ملی برسند، به عنوان مثال قدمت سفال مند گنادباد بیش از 10 قرن است، البته بسیاری از شهرها و روستاهای خراسان ظرفیت ملی شدن را دارند که ان شاءالله به تدریج پرونده های آن ها به وزارت ارسال خواهد شد که از جمله این روستاها، روستای لایین و پیوه ژن هستند.

وی با اشاره به این که ایران در جهان در زمینه صنایع دستی، قطب به حساب می آید، اضافه نمود: در دولت دوازدهم، تا به امروز برای 7 هزار و 539 نفر در حوزه صنایع دستی اشتغال ایجاد شده است، فضا و سرمایه ای که حوزه صنایع دستی لازم دارد محدود بوده و به سرمایه زیادی احتیاج نیست. ما در این دوره، 17 پروژه صنایع دستی به میزان 14 میلیارد تومان را به انجام رساندیم. در سال 96، 38 میلیون دلار، در سال 97، 86 میلیون دلار، در سال 98، 104 میلیون دلار و در مجموع 228 میلیون دلار صادرات صنایع دستی خراسان رضوی را داشته ایم. این آمار براساس برگه های سبز گمرکی محاسبه شده است. هم چنین در سال های 94، 95 و 96 صادرنماینده نمونه کشور در زمینه صنایع دستی بوده ایم.

افتتاح محور آرامگاه فردوسی تا کهن دژ در آبان ماه امسال

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی خراسان رضوی با اشاره به انجام پروژه های برج و باروی توس و مجموعه آرامگاه فردوسی با اعتباری بالغ بر 16 میلیارد تومان، اعلام کرد: چهار پروژه دیگر نیز با همکاری شهرداری اجرا شده که مهم ترین آن ها پروژه جلوخان فردوسی است و 37 میلیارد تومان برای آن هزینه شده است. به علاوه عمارت چهار برج نیز با 900 میلیون تومان از سوی شهرداری و با مشارکت ما انجام شد، در حال حاضر پروژه محور آرامگاه فردوسی تا کهن دژ با توجه به تفاهمی که با شهرداری داشته ایم در حال اجرا است و در آبان ماه افتتاح خواهد شد.

مکرمی فر اعلام کرد: یکی از اقدامات مهمی که رخ داد و حدود دو سال به طول انجامید این است که با همکاری معاونت میراث فرهنگی، استانداری، وزارت مسکن و اداره کل مسکن و شهرسازی، حقوق مکتسبه بافت ثامن معین تکلیف شده و ابلاغ مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی استان نیز انجام شده است، براساس شیوه نامه ای که ابلاغ شد، مبنای چگونگی مرتفع شدن حقوق مکتسبه بافت ثامن و پروانه و مجوز ساخت و سازها آمده است و این اقدام پس از 23 سال انجام می گردد. این اتفاقات از انتهای سال 96 شروع شده و تا به امروز تعطیل نشده است.

ورود 11 شهر خراسان رضوی به حوزه میراث فرهنگی با مشارکت شهرداری ها

وی اضافه نمود: یکی از مسائلی که در گذشته کمتر به آن توجه می شده و بسیار مهم است، مشارکت شهرداری ها و شوراهای شهر در حوزه میراث فرهنگی و توریستی است. 11 شهر ما به حوزه میراث فرهنگی ورود پیدا نموده و برای آن اعتبار معین شده است که از جمله این شهرها، تایباد، درگز، بینالود، قوچان و... هستند. ضمن این که در گذشته شهرداری ها با میراث فرهنگی در تضاد بوده و اقدام به تخریب صورت می گرفت؛ اما در حال حاضر بازسازی و احیا مد نظر است که بسیار ارزشمند بوده و نشان دهنده این است که همه ما متوجه ارزش های فرهنگی و تاریخی و اهمیت آن ها در جذب توریست شده ایم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی خراسان رضوی توضیح داد: در مشهد شهرداری و بخش خصوصی 14 میلیارد تومان در حوزه میراث فرهنگی مانند بازار فرش، خانه داروغه، بازار سرشور و... هزینه نموده است که البته این هزینه بدون در نظر دریافت هزینه های توس و البته هزینه های تملک است.

مکرمی فر مطرح نمود: 430 پرونده در خصوص آثار تاریخی تهیه شد که از این تعداد 151 پرونده مربوطه ابلاغ شده؛ اما به دلیل شیوع ویروس کرونا در آن ها وقفه ایجاد شد. در حال حاضر 260 پرونده نیز به این 430 پرونده اضافه خواهد شد و مجموعاً حدود 700 پرونده خواهیم داشت. اگر این 700 پرونده را تمام شده تلقی کنیم، معادل نیمی از آثار ثبت شده طی 90 سال در خراسان رضوی خواهد بود.

کاروان سراها و آسبادهای نشتیفان در جهت ثبت جهانی

وی در خصوص چشم انداز ثبت جهانی توس اظهار کرد: سهمیه سالانه وزارت برای ثبت جهانی یک اثر است و تشکیل پرونده های آن ها نیز سه تا چهار سال طول می کشد. در این راستا وزارت خانه و معاونت میراث تدبیری برای ثبت زنجیره ای آثار اندیشیده اند. به طور مثال کاروان سراهای ایران یا قنات ها که ثبت آن به شکل زنجیره ای است. هم اکنون خراسان دو پرونده در مرحله ثبت جهانی دارد. یکی از این پرونده ها کاروان سراها و دیگری آسبادهای نشتیفان و شرق کشور است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی خراسان رضوی گفت: مطالعات ثبت جهانی توس شروع شده و اقدامات اخیر میراث فرهنگی و شهرداری برای احیای آن، یاری زیادی به ثبت جهانی توس خواهد نمود. به علاوه طرحی که با شهرداری برای آن توافق شده در خصوص تملک ساخت و سازهای غیرمجاز است و خلوت شدن عرصه، گام مؤثری در ثبت جهانی خواهد بود. به نظر من مقدمات برای ثبت جهانی توس کاملاً فراهم است و بسیاری از مواردی که باید مرتفع شوند، انجام گرفته و باقی موارد نیز در حال اجرا هستند و امیدواریم در آینده نزدیک توس را در فهرست ثبت جهانی ببینیم.

وی اعلام کرد: به جرأت می توان گفت خراسان رضوی رتبه اول کشور در ثبت آثار را دارد. ما از سال 96 تا به امروز، 14 هزار و 499 شیء تاریخی را سامان دهی و شناسنامه دار نموده ایم. امسال نیز حدود 7 هزار اثر در برنامه شناسنامه دار شدن هستند. همچنین ساخت 11 موزه را با شعار هر شهر یک موزه را شروع نموده ایم که ساخت سه موزه تمام شده، سه موزه رو به اتمام است و 6 موزه دیگر بالای 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارند که در صورت تأمین اعتبار، در روز جهانی موزه افتتاح خواهند شد.

تشکیل 540 انجمن میراث فرهنگی در خراسان رضوی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی خراسان رضوی اضافه نمود: از سال 96 تا به امروز 540 انجمن میراث فرهنگی تشکیل شده که در واقع تعداد آن ها، 386 درصد نسبت به گذشته افزایش یافته است. انجمن های میراث فرهنگی در واقع یکی از مهم ترین مواردی هستند که به عنوان بازوهای میراث فرهنگی تلقی شده و و از آن حفظ و حراست می نماید. در همه روستاها، ده ها و شهرهایی که آثار تاریخی دارند، انجمن تشکیل داده ایم تا به این ترتیب از تخریب، تجاوز، حفاری غیر مجاز و... جلوگیری گردد.

مکرمی فر اضافه نمود: در سال 97، 182 شیء تاریخی بازسازی کردیم و این تعداد در سال 98 به 517 شیء رسیده که افزایش 274 درصدی داشته است. این اشیاء که برای به نمایش درآمدن در موزه ها بازسازی شده اند، شامل اشیاء نفیسی مانند سکه، کتب خطی، نگارگری ها، کتیبه های گچی و... هستند. در حوزه موزه ها در سال 98، 91 موزه داشته ایم و با افتتاح موزه های جدید، تعداد آن ها از 100 موزه عبور خواهد نمود. همچنین در خصوص موضوع حرایم تاریخی که بسیار حائز اهمیت است، تا به امروز 40 حریم معین شده که به دلیل توسعه های شهری تخریب نشوند؛ در زمینه حرایم نیز 400 درصد افزایش را شاهد بوده ایم.

وی در خصوص اقدامات جذب توریست به استان اظهار کرد: امسال برای جذب توریست خارجی و داخلی، در حال تهیه 320 دقیقه فیلم در کلیپ های سه دقیقه ای هستیم؛ به طوری که برای هر شهر، 10 دقیقه فیلم در نظر گرفته شده است. هم چنین برای هر شهر، کتاب راهنمای سفر تهیه نموده ایم که ماکت و طراحی آن اجرا شده و ان شاءالله تا خاتمه سال در اختیار مخاطبان قرار خواهد گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی خراسان رضوی گفت: در سال گذشته از یکی از پرطرفدارترین شبکه های خارجی یعنی شبکه 7 ترکیه دعوت کردیم تا از حرم امام رضا(ع) و سایر جاذبه های توریستی فیلم برداری نموده و در ترکیه به نمایش گذاشته گردد که این اقدام تأثیر زیادی در جذب توریست داشته است. علاوه بر این ها با وزارت خارجه صحبت و اعلام آمادگی کردیم که هزینه های گروه فیلم برداری برای هر کشوری که از نظر دیپلماتیک با آن ارتباط داریم را تأمین می کنیم تا از جاذبه های توریستی، فرهنگی، تاریخی و... ما در استان فیلم و کلیپ تهیه نموده و در رسانه های خود منعکس نمایند.

کتاب نفیس خراسان رضوی منتشر می گردد

وی همچنین در خصوص چاپ کتاب نفیس خراسان مطرح نمود: برای کتاب نفیس خراسان رضوی نیز قرارداد مربوط بسته شده و ان شاءالله امسال به چاپ خواهد رسید. ضمن این که کتاب ها و کلیپ هایی که تهیه می شوند دوزبانه(انگلیسی و فارسی) هستند و اگر اعتبار ما کفایت کند، زبان های دیگری مانند عربی، چینی، روسی را نیز به آن ها اضافه خواهیم کرد.

مکرمی فر همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون برطرف موانع سرمایه گذاری توریستی استان تشریح کرد: برای سرعت بخشیدن به سرمایه گذاری در بخش توریستی، سامانه ای تعریف شده است؛ به طوری که سرمایه گذار، خود و یا به وسیله دفتر پیشخوان وارد سامانه می گردد و سند خود را بارگذاری می نماید. در بدو اقدام فرد موافقت اصولی اولیه دریافت می نماید. در این موافقت اصولی اولیه، استعلامات دستگاه های سیزده گانه آورده می گردد و در صورت عدم مغایرت با دستگاه ها، ما موافقت اصولی اصلی را به شخص می دهیم. سپس ایده و نقشه ها آنالیز شده و مجوز ایجاد تاسیسات مربوطه صادر و در خاتمه ساخت نیز پروانه بهره برداری داده می گردد. نکته قابل توجه این است که زمانی که موافقت اصولی دریافت گردد، شخص قابلیت دریافت تسهیلات نیز دارد. خوشبختانه با شکل گیری این سامانه در وزارت، به بخش سرمایه گذاری توریستی سرعت بخشیده شده است.

هویت میراث فرهنگی پژوهشی است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی خراسان رضوی پیرامون تعامل میراث فرهنگی و دانشگاه مطرح نمود: هویت میراث فرهنگی پژوهشی است و ما با توجه به اشتراکاتی که با دانشگاه فردوسی مشهد داریم، تفاهم نامه ای منعقد نموده ایم تا بتوانیم از بنیه علمی دانشگاه در جهت پیشبرد اهداف میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی استفاده کنیم. همچنین با دانشگاه های دیگری مانند سبزوار، نیشابور، تربت حیدریه نیز قراردادهایی در راستای طرح های پژوهشی میراث فرهنگی انجام شده است.

مکرمی فر با بیان این که مقدمات ایجاد بازارچه صنایع دستی در دانشگاه فردوسی مشهد به انجام رسیده، اعلام کرد: آمادگی داریم که با دانشگاه ها و آموزش عالی در تمام زمینه های مشترک فعالیت کنیم و در حال حاضر نیز یکی از قراردادهای مهم ما در حوزه عرصه و حریم شهر کهن نیشابور با آن ها بسته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی خراسان رضوی در خصوص حمایت ها و معافیت های مالیاتی از مشاغل توریستی آسیب دیده در کرونا گفت: تا جایی که اطلاع دارم، شورای شهر مشهد موافقت نموده هزینه عوارض پسماند از صاحبان هتل ها گرفته نگردد، در حوزه مالیات، بیمه تامین اجتماعی، برق، آب و گاز در جلسه ای که با استاندار داشتیم قرار بر این شد که در گروه کاری ذیل معاوت زیارت، به صورت تخصصی با دستگاه های ذی ربط درباره مسائل تصمیم گیری صورت گیرد تا در نهایت مرتفع گردد، همه ادارات از جمله بیمه، آب، برق، گاز و اداره دارایی اعلام آمادگی نموده اند. اولین جلسه برگزار شده است و این جلسات استمرار خواهد داشت تا به نتیجه برسد.

تصمیم گیری درباره زائران پیاده دهه آخر صفر بر عهده ستاد کرونا است

مکرمی فر در خصوص شرایط واحدهای اقامتی تشریح کرد: 240 هتل داریم که از این تعداد، 56 هتل فعال هستند. درصد اشغال تخت این 56 هتل، 8/6 است که اگر همه 240 هتل را در نظر بگیریم، این رقم به 3 درصد کاهش می یابد. این درصد در مهرماه که ایام غیر پیک است کمتر خواهد شد. البته طی بخشنامه ای که از وزارت دریافت شده، سخت گیری برای تعطیلی موقت تاسیسات وجود ندارد. بنابراین درک متقابلی بین وزارت، اداره کل و بخش خصوص استان ایجاد شده است. یعنی ما مسائل آن ها را درک می کنیم و آن ها نیز محدودیت های ما با توجه به ویروس کرونا، تحریم و... را درک می نمایند. ضمن این که هتل ها بسیار کوشش کردند که تعدیل نیرو نداشته باشند اما آنچه معین است، این تعدیل بیش از 50 درصد بوده است.

وی همچنین در خصوص تمهیدات استانی برای دهه آخر صفر و زائران پیاده اظهار کرد: این موضوع در حیطه تصمیمات ستاد کرونای استان است و هنوز در این باره ابلاغیه یا موردی مطرح نشده است.

ثبت ملی زیارت رضوی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی خراسان رضوی در خصوص ثبت ملی زیارت رضوی گفت: مطالعاتی در این خصوص انجام و منجر به ثبت این اثر ناملموس در فهرست ملی ایران شده و به تمام استان داران کشور ابلاغ شده است. پس از دفن امام رضا(ع) در مشهد و در طول این چند قرن، اعتقادات، آیین ها و مراسمی شکل گرفته که هر کدام از نظر معنوی لذت بخش بوده و زیارت رضوی را شکل داده است.

مکرمی فر اضافه نمود: این آیین ها، قابل بازگویی و ارائه به علاقه مندان به امام رضا(ع) و زیارت هستند. در خصوص پرونده زیارت رضوی، آستان قدس رضوی و معاونت زیارت استانداری همکاری بسیار شایسته ای با میراث فرهنگی داشته اند. به طوری که آستان قدس رضوی تمام اسناد و مستنداتی که در این حوزه وجود داشت در اختیار ما قرار داد و معاونت زیارت نیز پشتیبانی لازم را در این خصوص داشته است. امیدواریم این موضوع بسط و گسترش پیدا کند و توجه مخاطبان در خصوص بازخوانی مراسم و آیین های مربوط به علی بن موس الرضا(ع) را در پی داشته باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "تهیه طرح جامع گردشگری خراسان رضوی، کتاب نفیس استان منتشر می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهیه طرح جامع گردشگری خراسان رضوی، کتاب نفیس استان منتشر می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید